اورونوف نیم فصل از پرسپولیس جدا می شود؟
هافبک تهاجمی ملی پوش ازبکستانی تیم پرسپولیس همچنان از یک تیم قطری پیشنهاد دارد و ظاهرا می خواهد از این تیم جدا شود.
به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، کتاب «دانشگاه تراز جهانی» در 8 فصل به شکل مختصر درباره موضوع ها و مسائل دانشگاه تراز جهانی تدوین شده است. طبق ساختار طراحی شده برای این اثر، در فصل اول کتاب، خوانندگان با کلیات مفاهیم آموزش عالی، آینده پژوهی، تراز جهانی و سازمان تراز جهانی، اهمیت و ضرورت آن و همچنین ویژگی های آن آشنا می شوند.
به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، کتاب «دانشگاه تراز جهانی» در 8 فصل به شکل مختصر درباره موضوع ها و مسائل دانشگاه تراز جهانی تدوین شده است. طبق ساختار طراحی شده برای این اثر، در فصل اول کتاب، خوانندگان با کلیات مفاهیم آموزش عالی، آینده پژوهی، تراز جهانی و سازمان تراز جهانی، اهمیت و ضرورت آن و همچنین ویژگی های آن آشنا می شوند.
در فصل دوم سعی شده ضمن آشنایی خوانندگان با مفهوم توسعه کیفی دانشگاه، آن ها را با خاستگاه دانشگاه تراز جهانی و همچنین ویژگی هایی که یک دانشگاه تراز جهانی باید داشته باشد، آشنا کند. در فصل سوم نگارنده کوشیده مفهوم تغییر و نقش آن در زمینۀ ایجاد دانشگاه تراز جهانی را بیان کند , در فصل چهارم اهداف، سطوح، مفروضات، تاریخچه، ویژگی ها، فایده، عناصر سازنده، آینده پژوهی مطرح شده است.
فصل پنجم ضمن تفکیک روش های آینده پژوهی، ملاحظاتی کلی درباره آن ها ذکر شده است. فصل ششم، به مفهوم آینده پژوهی مدرن، راهکارها و رویکردهای موجود در زمینه توسعه آموزش عالی و همچنین برنامه ریزی که در این زمینه ممکن است هریک از کشورها با توجه به شرایط خود باآن مواجه شوند، می پردازد.
در فصل هفتم مفهوم دانشگاه تراز جهانی، ویژگی های اصلی و مشخصات دانشگاه تراز جهانی و چالش های اینجاد دانشگاه تراز جهانی بیان شده است. در نهایت در فصل هشتم کتاب سعی دارد ضمن تکیه بر مطالعه کیفی و بررسی موردی صورت گرفته از دانشگاه های دولتی شهر تهران، ابعاد موضوع را عمیق تر و کاملتر مورد بررسی قرار داده و پیش بایسته های توسعه کیفی آموزش عالی بر اساس اندیشه پردازی های تحلیلی صاحب نظران این حوزه، بررسی نتایج غنی برای پیاده سازی توسعه کیفی دانشگاه ها بر اساس رویکرد دانشگاه تراز جهانی بیان شده است.
مروری بر تحولات آموزش عالی از ظهور اولین دانشگاه در قرن سیزدهم در بولونیای ایتالیا تا به امروز نشان می دهد که آموزش عالی همواره نهادی پویا و متغیر بوده است و به عنوان یکی از مهم ترین عناصر تشکیل دهنده جوامع پیشرفته و حتی کشوری در حال توسعه نقش بسیار مهم و حیاتی در رشد و توسعه علوم، فناوری اطلاعات و ارتباطات ایفا کرده است. از این منظر می توان شکل گیری و تحول نقش ها، کارکردها و ساختار آموزش عالی در جهان را مشاهده کرد.
قسمتی از متن کتاب
آزادی علمی و فضای غلیان فکری نیز به عنوان یکی دیگر از ویژگی ها در مرکز دانشگاه تراز جهانی قرار دارد. آزادی علمی به این معناست که استادان و دانشجویان در دنبال کردن دانش تا هر جا که لازم باشد، آزاد باشد و همچنین در انتشار کارهای خود بدون ترس از محروم شدن توسط مقام های بیرونی و با دانشگاهی، آزاد باشند. در برخی از کشورها اجازه آزادی علمی در علوم غیرسیاسی نامحدود است، اما در علوم اجتماعی و علوم انسانی محدودیت ها و حساسیت ها بیشتر است. با وجود این در بیشتر کشورها؛ آزادی علمی به بیان عقاید اعضای جامعه علمی در موضوع سیاسی، اجتماعی و همچنین دامنه محدودی از تخصص حرفه ای شان گسترش یافته است.
حکمرانی موسسه ها نیز در دانشگاه تراز جهانی مهم است. دانشگاه تراز جهانی میزان قابل توجهی از خود تدبیری درونی را دارا است. این خود تدبیری درونی از طریق برخی قوانین و همچنین اطمینان از کنترل جامعه علمی بر عناصر مرکزی دانشگاه، پذیرش دانشجویان، برنامه درسی، معیارهای اعطای مرتبه علمی، انتخاب اعضای هیات علمی جدی و جهت دهی اصلی کار موسسه تقویت می شود. (صفحه 118 و 119)
کتاب «دانشگاه تراز جهانی، رویکردی آینده پژوهانه در راستای توسعه کیفی دانشگاه های کشور» نوشته امیرهوشنگ حیدری و سمیه نصیرزاده، در قطع رقعی، جلد شومیز، کاغذ تحریر، در 242 صفحه، با شمارگان هزار نسخه، در سال 1403 منتشر شد.
{{name}}
{{content}}